Close

Automašīnas akumulators

Gandrīz divsimt gadus atpakaļ zinātniekam Gastonam Plantem no Francijas ienāca prātā izgudrot akumulatoru, kas uzreiz kļuva par vienu no svarīgākajām jebkura elektriskā aprīkojuma sastāvdaļām. Par automašīnām nemaz nerunāsim – no motora var droši atņemt tam piešķirto titulu “auto sirds” un pārliecinoši to piešķirt akumulatoram.

Kā to izmanto? Lai iedarbinātu motoru un kā papildus avotu borta tīklā, kad darboties pārstājis dzinējs. Bet, ja jūsu īpašumā ir elektromobilis, tad akumulators te ir Dieva vietā. Bez tā vispār nekas nevar tikt īstenots – tas ir visa pamatā. Tā nosaukums ir visai atbilstošs – vilces akumulators.

Viens no pašreiz izplatītākajiem akumulatoru veidiem ir svina – skābes akumulatori. Tā darbības princips ir samērā sarežģīts – tās ir svina elektroķīmiskās reakcijas un svina dioksīda reakcijas sērskābes vidē. Izlādējoties akumulatoram, notiek vismaz 60 ķīmiskās reakcijas. Auto mīļotājiem tas nav jāzina obligāti, bet tiem, kas vēlas paspīdēt ar savu erudīciju – gan jau noderēs.

Raksturojumi, kurus būtu vērts zināt

Nominālā ietilpība. Tas ir pirmais kam vajadzētu pievērst uzmanību pirms akumulatora iegādes. Ja iegādāsieties nepietiekamu ietilpību, ar problēmām saskarsieties pirms atnāk ziema. Vai jums tas ir vajadzīgs?

Startera strāva. Tā ir maksimālā strāvas spēka nozīme, kas nepieciešama, lai iedarbinātu dzinēju, precīzāk – startera strāvas padevei, lai tā spētu apgriest spararatu ar tam klāt pievienotajiem virzuļiem. Tā spēkam ir jāpietiek, lai palaistu baterijas. Pats par sevi saprotams – arī aukstajā gada laikā. Ņemiet vērā šos parametrus pirms akumulatora iegādes!

Rezerves ietilpība

Akumulatora rezerves ietilpība norāda uz to, cik ilgā laika periodā var darboties auto elektroierīce ar nestrādājošu ģeneratoru. Rezerves ietilpība tiek mērīta minūtēs, bet apzīmēta ar burtiem RC (Reserve Capacity).

Akumulatoru veidi

Apkalpojamie

Akumulatori ar atveramiem korķiem. Te ir viena īpatnība, braucot pa nelīdzenu virsmu (kad mašīnu “krata”) pats par sevi saprotams, ka tam var rasties noplūde, kas noved pie pakāpeniskas tā izlādes. Laiku pa laikam nepieciešams noslaucīt akumulatora virsmu ar vāju dzeramās sodas maisījumu.  Vēl viena nianse – karstumā ūdens no elektrolītiem izgaro ātrāk. Un, kad tā ir nepietiekami – samazinās ietilpība. Tāpēc vajag sekot elektrolīta līmenim un laikus to papildināt ar destilētu ūdeni.

Īpašu uzmanību akumulatoriem veltām aukstajā gada laikā. Elektrolīts kļūst viskozs un tas samazina ietilpību un strāvas atdevi. Elektrodi slikti nomazgājas ar jaunām elektrolīta porcijām un sērskābes koncentrācija to klātbūtnē pazeminās.

Vienvārdsakot – jo zemāka temperatūra, jo vairāk problēmu! Un – 20 grādu temperatūrā dzinēja palaišana  ir liela jautājuma zīme. Tas, iespējams, vairs nav spējīgs uzņemt lādiņu no ģeneratora.

Bet, ja akumulators ir pilnībā izlādējies, tad salā tas var uzpūsties no tā, ka sasalst elektrolīts ar zemu blīvumu.

Labākais risinājums – akumulatori ar iekšējo elektrosildīšanu.

Neapkalpojamie

Parasti tiek uzstādīti rūpnīcās un neprasa nekādu apkalpi. Ja elektrolītu tilpums krīt, tad atjaunot to ir neiespējami. Vienkārši jānomaina pret jaunu. Nevēlaties liekas raizes ar ūdeni – tad šis ir ideāls variants. Nopirki, uzstādīji un aizmirsi.

Ekspluatācija

  • Akumulatori ir jāsaudzē no uguns un ūdens, kā arī no straujām temperatūras  svārstībām. Tam nepatīk darboties temperatūrā, kas pārsniedz + 50C un zemākā par – 25C. Tāpēc stiprā salā (ja jūsu spēkrats stāv uz ielas), labāk akumulatoru pa nakti ienest siltumā. Pretējā gadījumā, kā minimums, samazināsies tā kalpošanas ilgums un kā maksimums – tas vienkārši “nomirs”.
  • Baterijas izlādes līmenim ziemas periodā ir jābūt ne mazākam kā 25%, bet vasarā – ne augstākam kā 50%.
  • Ne retāk kā vienreiz 3 mēnešos  ir nepieciešams pārbaudīt  spailes spriegumu kā iedarbinātām, tā arī izslēgtam dzinējam.
  • Ja akumulators ilgstoši nav ticis izmantots – tam nepieciešama uzlāde.

Cik ilgi kalpo akumlators? Intensīvā “takša” režīmā – vidēji pusotru gadu. Pie vidējas noslodzes – aptuveni 4 gadus. Īpaši rūpīgi kopti akumulatori saimniekiem nokalpo līdz pat 8 gadiem. Jā, ir arī tādi gadījumi!

Un, lūk, kā jau sapratāt, tad akumulators prasa īpašu uzmanību, lai jūsu automašīna ripotu ilgi un kārtīgi – bez pārsteigumiem! Lai pasargātu sevi no nepareizas izvēles, drošības labad konsultējieties ar speciālistu, kuram uzticaties.

Labu ceļavēju un ilgu mūžu jūsu akumulatoram!

Atbildēt