Close

Motoreļļa – pamats ilgai automašīnas dzīvei

Laba motoreļļa ir jūsu automašīnas veselības un ilgdzīvošanas garantija. Galu galā, kādu eļļu ieliesi – tā uz to reaģēs mehānisms. Tikai ne uzreiz, bet pēc kāda laika. Iemesls ne vienmēr būs redzams ārēji: ar mašīnu radušās problēmas, bet kur ir sakne – nav skaidrs. Tur tā darbiņa – kādreiz ir ielieta „nepareizā” eļļa. Vai arī neīstajā laikā.

Kādu lomu mūsu automašīnu dzīvē spēlē motoreļļa un ko vērtīgu mums par to būtu jāzina?

Sākotnēji izskriesim cauri galvenajām eļļas īpatnībām. 

Tātad:

1. Viskozitāte. Atcerēsimies fiziku – jo zemāka temperatūra, jo spēcīgāk izpaužas viskozitāte. Laba motoreļļa pat pie zemākās temperatūras iedarbības viegli  sūknējas cauri sistēmai. Prasības, kas attiecas uz vissezonas varantiem (kas, protams, ir visērtāk), tā ir darbspēja temperatūras amplitūdā no -40 līdz +180 grādiem. Noslēpums ir eļļai pievienotajos modifikatoros – tas ir viņu darbs mainīt eļļas konsistenci atkarībā no laika apstākļiem.

2. Pretnodiluma īpatnības. Tā ir eļļas īpatnība maksimāli pasargāt detaļas no „sausas”  berzes un bojājumiem. Eļļa it kā sadala detaļas un atvieglo to darbību. Un šeit darbojas pretnodiluma īpatnības, kas pievienotas eļļai. Starp citu! Cik bīstama ir braukšana ar nelielu ātrumu, bet pie lielākas slodzes eļļa nespēj izšķirt detaļas un atvieglot darbību. Tāpēc speciālisti iesaka „nemocīt” mašīnu.

3. Mazgāšanas īpatnības.  Lai arī cik smieklīgi tas skanētu, bet eļļas mazgāšanās īpatnība ir gandrīz vai svarīgākā tās sastāvdaļa. Tieši tā attīra no piededžiem, netīrumiem un nomazgā tos no detaļām.

4. Antikoroze. Te viss ir vienkārši: krāsaini metāli no kuriem ir veidotas dažas no detaļām, kas pakļautas korozijai. Tās jāaizsargā. Tas ir vēl vienas sastāvdaļas darbiņš – sārmainuma. Tā rada plānu kārtiņu un detaļas vairāk nav briesmīgi produkti degvielas sadegšanai.

5. Antioksidanti. Degvielas sastāvā ir sērs, tā sadegšanas rezultātā rodas skābe. Un tas nav nekas labs. Tāpēc strādā īpatnības, ko var saukt par eļļas „jaunības eliksīru”.

6. Enerģijas taupīšanas īpatnības. Speciālas piedevas un berzes modifikatori spēj ietaupīt jūsu budžetu par 6 – 7 %. To uzdevums – samazināt berzes līmeni.

Eļļu var iedalīt trīs tipos:

  • Sintētiskās eļļas – visizplatītākās, ērtas un efektīvas. To pamatā – naftas pārstrādes produkti, tiek ražoti ar tiešu ķīmijas dalību. Biežāk ar vidēju viskozitāti. Stipri atšķiras viena no otras atkarībā no ražotāja.
  • Minerālās – tiešā naftas pārstrāde, minimāla ķīmija. Šī tipa eļļai ir paaugstināta viskozitāte. Ja jūsu automašīna ir vecāka par 10 gadiem, tad tā būs tieši laikā. Bet! Tā ir ļoti neekonomiska, ātri izgaro. Tāpēc domājiet!
  • Daļēji sintētiskā eļļa – jau tās nosaukumā ir atbilde. Te ir vairāki proporciju jaukšanas varianti. Un šeit, cik procentuāli sajauktas sintētiskās un minerālās bāzes, tādam dzinēja tipam arī tā derēs. Lasiet instrukciju.

Savlaicīga eļļas nomaiņa dzinējā ir ļoti svarīga!

Speciālisti rekomendē minerālā tipa eļļu mainīt, kad sasniegts 5 000 – 7 000 km nobraukums, bet pēc 10 000 – 12 000 km – sintētiskā tipa. Ņemiet vērā, ka pilsētas satiksme un korķi „nogalina” eļļu tik pat viegli un nepiespiesti, kā bezceļi. Tāpēc nobraukuma rekomendācija ir nosacīta. Eļļas līmenim ir jāseko līdzi un laiku no laika tas jāpārbauda.

Par eļļas „diētu” mašīnas detaļas jums „paldies” nepateiks.

Mūsu aizmāršība, nepārdomāta taupība, „man draugs ieteica” un vēl simts un viens iemesls, kad jūsu automašīna saņem to, kas viņai nepieciešams. Vai arī nesaņem nemaz. Pievērsiet uzmanību profesionāļu padomiem, uzmanīgi attiecieties pret eļļas izvēli un jūsu automašīnas veselību kopumā. Un tā jums atbildēs ar uzticamu un ilgu kalpošanu bez problēmām.

Interesanta informācija: Pirmo motoreļļu pasaulē 1886. gadā patentēja Džons Ellisons. Viņš reģistrēja pirmo motoreļļas zīmolu pasaulē ”Valvoline”.

1 Comment

  • Peteris
    augusts 24, 2017 at 10:44 am

    очень полезная информация! Спасибо!

  • Atbildēt